Sunday, May 26, 2013

Matkapäiväkirja III

Rakas matkapäiväkirja,
(ja ihanat lukijat)

Aloitimme ensimmäisen aamumme Reykjavikissa suuntaamalla supermarkettiin aamupalaostoksille. Syötyämme maittavan aamiaisen (johon kuului mm. paikallista herkkua eli Skyriä) vuokra-automme tuotiin hostellille. Autovuokraamon heebo opasti meitä olemaan varovainen muun muassa avatessamme auton ovia, koska voimakas tuuli saattaa tempaista oven voimalla auki. Kävelimme Hallsgrimskirkjaniin, jonka huipulta oli upeat näkymät kaupungin moniväristen kattojen ylle.  Hallgrimskirkjan on vuonna 1986 valmistunut kirkko, jonka jylhänä kohoava 73-metrinen torni hallitsee Reykjavikin kaupunkikuvaa. Reykjavikin keskusta on hyvin viehättävä ja pittoreski lukuisine kahviloineen, kapeine katuineen ja pikkuputiikkeineen.
Kirkosta kävelimme satamaan, jossa vietimme hetken Kolaportid Marketissa, jossa paikalliset myivät kirpputoritavaraa, kalaherkkuja ja rihkamaa. Kuivattua kalaa emme ole vielä uskaltautuneet maistamaan.
Iltapäivällä piipahdimme kahvilla pienessä Tio Dropar -nimisessä ihastuttavassa kahvilassa, jossa nautimme mm. herkullisia pannukakkuja.
Hankittuamme loppumatkan ruoat supermarketista suuntasimme hostelille, jossa Arnor ja Frida jo odottivat meitä. He olivat järjestäneet meille hauskan kaupunkikierroksen, jonka aikana kuulimme kaupungin historiasta ja näimme monia mielenkiintoisia paikkoja. Kävelimme ympäri Reykjavikia ja ihastelimme heidän loistavaa paikallistuntemustaan. Itseeni teki vaikutuksen upea vuonna 2011 valmistunut lasinen konserttisali (jossa pääsimme kuulemaan hetken verran myös paikallista orkesteria). Kaupunkikierros "huipentui" käyntiin Islannin suosituimmassa ravintolassa (oikeasti!) eli pienessä nakkikioskissa lähellä satamaa. Arnorin ja Fridan kanssa vierähti useampi tunti rupatellessa ja kaupunkiin tutustuessa. Lopuksi lahjoitimme heille väiskit ja suomalaiset partiohuivit, jotka he pukivat innoissaan päälleen.
Illalla ajoimme Blue Lagooniin, joka on Keflavikin lähellä, noin 40 minuutin ajomatkan päässä Reykjavikista. Automatkan maisemat muistuttivat kuumaisemaa. Rentouduimme Lagoonin kuumassa (geotermisesti lämmitetyssä) vedessä, hieroimme vaaleaa mutaa kasvoihimme, saunoimme ja tapasimme yllätykseksemme jälleen muutaman suomalaisen. Lagoonin vesi on mineraalirikasta, ja se on iholle terveellistä. Ihanan rentouttavan kylpyreissun jälkeen ajoimme takaisin Reykjavikiin. Tuuli yltyi iltaa kohden hyvin voimakkaaksi. Söimmme pizzat "Reykjavikin parhaassa" pizzeriassa ja nyt painumme pehkuihin, jotta jaksamme huomenaamulla virkeänä lähteä Golden Circlelle.

Väsynyt, mutta onnellinen,
Anna

P.S. Alla taas muutama kuva päivän seikkailuista:

2 comments:

1. Teillä tuntuu olevan hauskaa. Nauttikaa edelleenkin! Täällä kotopuolessa ihmetellään että mitä se skyr on?

ReplyDelete
  2. Skyr on rahkamaista jogurtti -järjestelmää, jota saa ostettua ihan Suomesta mistä tahansa ruokakaupasta muiden jogurttien seasta :)